Thursday, January 8, 2015

Mengurangkan Saiz Gambar Tanpa Menjejaskan Kualiti

Assaalamualaikum ..

Tadi , aku g check size blog aku .. Berat giler weh , walaupun baru sebulan bertapak .. AKu tgk , gambar yg paling banyak memberatkan blog aku .. So , aku g la cari cara untuk lajukan blog .. Pastu jumpa laman web TinyJpg .. Memang bagos website ni .. Gambar dapat dikurangkan saiz , tanpa menjejaskan kualiti .. Ok , korang bezakan sendiri gambar bawah ni ..

gambar asal

gambar Compress

Aku hampir konfem korang x dapat bezakan antara dua gambar ni kan ? Ha , kalau korang nak tahu , saiz gambar yg asal ialah 207.8 KB , yg compress oleh tinyjpg 124.1 KB .. Aku pon payah nak percaya mula2 , tapi , bila dah test sendiri .. Aku percaya je la kan .. Harap2 , blog aku dapat maintain size nya .. Huhu .. Ringan pon xde reader , kalau dah berat , x tahu la .. Ok ? Berjumpa di lain post .. Bye , Assalamamualaikum ..

0 comments:

Post a Comment